Lege wachtkamer leidt tot wrevel
Hoewel er geen cijfers voor Vlaanderen of België bestaan, lijkt het erop dat patiënten steeds vaker niet komen opdagen voor een raadpleging. Een aantal praktijken voert daarom een administratieve vergoeding in die afwezige patiënten dienen te betalen.
Filip Ceulemans
Toprestaurants die op voorhand een bedrag van de kredietkaart van een gast afhouden om zeker te zijn dat de reservering ook gehonoreerd wordt, halen regelmatig de media. Maar ook artsen worden steeds vaker geconfronteerd met patiënten die een afspraak maken en vervolgens niet komen opdagen. Erg vervelend voor de arts, maar ook voor andere patiënten. Door niet te komen opdagen, ontneemt deze patiënt een andere patiënt de mogelijkheid om een arts te raadplegen. Onaanvaardbaar in een tijd van (lange) wachttijden en patiëntenstops.
Steeds vaker beslissen artsenpraktijken daarom een administratieve vergoeding aan te rekenen aan niet-opdagende patiënten. “In onze praktijk voerden we het systeem op 1 september in”, zegt huisarts Nicole Dekker van Groepspraktijk Groen Zuid in Antwerpen. “In een tijd waarin tijd ons meest waardevolle goed lijkt, voelt het bijzonder respectloos wanneer patiënten niet opdagen zonder te verwittigen. In bijna alle sectoren geldt het principe: wie een dienst vastlegt en niet komt opdagen, draagt daar zelf de verantwoordelijkheid voor. Waarom zou dit in de medische sector anders moeten zijn?”
Respect
Voor dr. Dekker en haar collega’s gaat het niet zozeer om het geld dat wordt gevraagd, maar wel om respect. “Respect voor de tijd en inzet van artsen en medewerkers. Respect voor de patiënt die op dat moment geholpen had kunnen worden. Respect voor de samenleving, want het is niet de taak van het RIZIV of de belastingbetaler om deze verliezen te dragen.” Omdat Nicole Dekker het niet correct vindt in zo’n situatie een raadpleging aan te rekenen, koos men voor de administratieve vergoeding die volledig ten laste van de patiënt is.
“We hebben dit besluit niet lichtzinnig genomen. Na lange discussies kwamen we tot de conclusie dat het tijd is om de verantwoordelijkheid te leggen waar ze hoort: bij het individu dat zijn afspraak niet nakomt”, zegt Nicole Dekker.
>> 'Patiënten zijn uitvoerig geïnformeerd' 4