"Rode Kruis slaat bal volledig mis"
VAD verontwaardigd over gratis bier na plasmadonatie
Het Rode Kruis versterkt de boodschap dat alcohol onschuldig is. Dat zegt Katleen Peleman van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) in een reactie op een campagne waarbij jongeren die plasma doneren, twee blikjes bier krijgen.
Jongeren tussen 18 en 25 jaar die in augustus of september plasma doneren bij Rode-Kruis Vlaanderen, krijgen twee blikjes Tout Bien-bier, waaronder één alcoholvrij biertje. Er is een groot tekort aan plasma, terwijl de vraag is verdubbeld.
Katleen Peleman, directeur van het VAD, kan de actie niet smaken. "Het accent ligt op alcoholvrij, dat klopt, maar dit is een beproefd recept van de alcohollobby. Ze promoten hun alcoholvrije versie, maar we weten allemaal dat het echt te doen is om de versie mét alcohol", zegt ze.
Ze begrijpt dat de nood aan plasma hoog is, maar vindt toch dat het Rode Kruis hiermee volledig de bal misslaat. "Het is absurd dat net een organisatie zoals het Rode Kruis, die bijzonder sterk werk verricht op vlak van gezondheid en aanzien wordt als een autoriteit op dat vlak, net alcohol promoot. Alcohol richt bijzonder veel schade aan: neem nu alleen al het hoge aantal mensen dat op de spoed belandt door te veel alcohol."
HGR vraagt totaalverbod op alcoholreclame
Peleman benadrukt bovendien dat de Hoge Gezondheidsraad een totaalverbod op alcoholreclame vraagt. Federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) mikt ook op strengere regels rond alcoholreclame tegen volgende zomer en wil bijvoorbeeld verbieden om alcohol nog langer gratis weg te geven. "Dat maakt dit nog hallucinanter", aldus Peleman.
In een brief die Belga kon inkijken, vraagt VAD aan het Rode Kruis om de campagne stop te zetten. "Alcohol als manier om iets te vieren, als geschenkje, als bedankje: het geeft allemaal de boodschap dat alcohol onschuldig is, er altijd bij hoort. Jullie actie versterkt deze beeldvorming bij jonge mensen", klinkt het.
Biermerk: "We begrijpen de bezorgdheid"
Het team van Tout Bien, het bier van onder meer influencer Average Rob, zegt dat het de ophef over de samenwerking met het Rode Kruis begrijpt maar wijst op de noodzaak van plasmadonaties.
"We begrijpen de bezorgdheid van VAD en nemen hun bekommernissen ernstig", klinkt het vanuit het team van Tout Bien. "Tegelijkertijd willen we de kern van deze campagne niet uit het oog verliezen: het Rode Kruis is dringend op zoek naar 25.000 plasmadonoren. Er is vandaag nood aan jonge donoren, en dat vraagt om actie."
Het initiatief zou van het Rode Kruis komen. "De organisatie benaderde ons specifiek om jongeren mee te mobiliseren. Wij zagen dat als een kans om bij te dragen aan een maatschappelijk belangrijke missie", klinkt het bij Tout Bien. "Het alcoholvrije biertje is geen lokmiddel, maar een symbolisch gebaar, een licht, luchtig 'merci' na een betekenisvolle daad. Wat echt telt, is dat we samen levens kunnen redden. Met of zonder pintje."
Er zouden sinds de actie bekend raakte al 30 procent meer inschrijvingen dan normaal zijn. "Het resultaat spreekt voor zich. Ook het volledige Tout Bien-team gaat volgende week langs het Rode Kruis om hun steentje bij te dragen."