Huisartsgeneeskunde

Triage

1733: Samenwerking met Binnenlandse Zaken loopt niet vlot

De wachttijd waarmee patiënten worden geconfronteerd wanneer ze het centraal oproepnummer 1733 bellen, loopt vaak erg hoog op. Onder meer de moeizame samenwerking met Binnenlandse Zaken is daar deels voor verantwoordelijk.

Filip Ceulemans

Telefooncentrale doet triageWanneer een patiënt een huisartsenwachtpost wil bereiken door het centraal oproepnummer 1733 te bellen, kan het gebeuren dat hij eerst drie kwartier aan de lijn hangt alvorens iemand aan de lijn te krijgen. “De wachttijden bij een oproep naar 1733 zijn inderdaad een probleem”, antwoordde minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke op vragen hierover van kamerleden uit meerderheid en oppositie. “Vooral tijdens de zomermaanden liepen de wachttijden soms hoog op.”

Hoop op beterschap

Vandenbroucke ziet meerdere redenen die het probleem veroorzaken. De belangrijkste reden is de onderbemanning van de noodcentrales. Een tweede oorzaak is te vinden in de bestaande procedures bij de FOD Binnenlandse Zaken. Die procedures voorzien dat de oproepen naar 1733 worden geblokkeerd wanneer er te weinig operatoren beschikbaar zijn op een noodcentrale. De oproepen worden dan doorgeschakeld naar een andere spoedcentrale, die zo overspoeld wordt met oproepen. Een derde oorzaak is te zoeken bij de bevolking, die het nummer soms ten onrechte gebruikt om bepaalde vragen te stellen.  “Het neemt niet weg dat de lange wachttijden onaanvaardbaar zijn omdat ze een grote impact hebben op patiënten die medische zorg nodig hebben.”

Een deel van het probleem bevindt zich dus bij Binnenlandse Zaken. Vandenbroucke hoopt dat er beterschap op komst is omdat hij heeft vernomen dat de FOD Binnenlandse Zaken actief bezig is met het aanvullen van het personeelsbestand van operatoren. De triageprotocollen, de opleiding van het personeel en de kwaliteitscontrole behoren wel tot de verantwoordelijkheid van de FOD Volksgezondheid. “De FOD neemt al maatregelen om de werkdruk voor operatoren te verlagen. Er wordt bijvoorbeeld al gewerkt aan de uniformisering van de manier waarop hulpvragen worden uitgestuurd.”

Voordelen zijn groot

“Bovendien werkt de FOD aan nieuwe maatregelen, zoals het weghouden van afspraakwijzigingen uit de noodcentrale door rechtstreeks te verwijzen naar de wachtpost, de automatisatie van praktische informatie over een wachtpost aan het einde van een oproep, en de ontwikkeling van een zelftriagetool die de burger verduidelijkt welk kanaal te volgen. Bij een lager ernstniveau kan de zelftriagetool de burger rechtstreeks doorverbinden met de huisartsenwachtpost, waardoor het aantal oproepen naar de noodcentrale afneemt.”, gaf de minister nog toe.

Voor Vandenbroucke is het alvast duidelijk dat hij niet wil terugkeren naar een systeem zonder triage via een noodcentrale. De voordelen van een triagesysteem zijn immers te groot. “Er is dan één herkenbaar en uniform contactpunt, met een gecentraliseerde triage, met gestandaardiseerde protocollen, waardoor elke oproep in België op dezelfde kwaliteitsvolle manier wordt behandeld, ongeacht de regio of de wachtpost. Verder zorgt de triage ook voor een efficiënter gebruik van hulpbronnen, omdat telkens het geschiktste interventiemiddel wordt ingezet. Tot slot ontlast de triage de medische wachtposten, aangezien niet-dringende vragen en levensbedreigende oproepen meteen naar de juiste kanalen worden doorgestuurd.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium lid en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkdigitale toegang tot de gedrukte magazines
  • checkdigitale toegang tot Artsenkrant, De Apotheker en AK Hospitals
  • checkgevarieerd nieuwsaanbod met actualiteit, opinie, analyse, medisch nieuws & praktijk
  • checkdagelijkse newsletter met nieuws uit de medische sector
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Filip Ceulemans8 oktober 2025
Print Magazine

Recente Editie
07 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine