Duidelijke en transparante legistieke basis
Advies van Vlaamse Raad WVG over verwerking van persoonsgegevens
Op verzoek van minister Caroline Gennez gaf de Vlaamse Raad voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin een advies over een voorontwerp van decreet ‘tot wijziging van regelgeving over de beleidsvelden gezondheids- en woonzorg en sociale bescherming, wat betreft de decretale verankering van de essentiële elementen voor de verwerking van persoonsgegevens’
Herman Nys, em. prof. medisch recht KU Leuven, ex-voorzitter VITAZ
Verschillende decreten binnen het Beleidsdomein WVG delegeren de “essentiële elementen” van de verwerking van persoonsgegevens naar het niveau van een besluit van de Vlaamse Regering.
Onder meer op basis van de AVG bepaalde het Grondwettelijk Hof echter dat deze elementen in decreten moeten worden vastgelegd. Het voor advies voorliggende voorontwerp van decreet geeft hieraan gevolg.
Limitatieve lijst van gegevens
In verschillende besluiten van de Vlaamse Regering zijn artikelen betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens vaak nog vaag omschreven. De Raad vindt het goed dat dit nu decretaal wordt aangepast. Een duidelijke en transparante legistieke basis is uitermate belangrijk voor de correcte verwerking van persoonsgegevens in alle WVG-sectoren.
Het is aan de Vlaamse overheid om nog te controleren of de (limitatieve) lijst van persoonsgegevens in het ontwerpdecreet de huidige stromen van gegevensregistratie en -uitwisseling volledig meenemen. Zij kan daarvoor best te rade gaan bij de actoren in zorg en ondersteuning die deze gegevensuitwisseling opnemen.
Proportionaliteit
De te verwerken persoonsgegevens moeten relevant zijn en in verhouding staan tot de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt. De Raad vindt deze proportionaliteit niet terug bij het standaard verzamelen van gegevens over de rechtsbekwaamheid van de persoon.
Bijgevolg adviseert de Raad om de bepaling “de gegevens over de rechtsbekwaamheid van de persoon en, in geval van onbekwaamheid, documenten die toelaten om na te gaan wie de gebruiker kan vertegenwoordigen en die de draagwijdte van die vertegenwoordigingsbevoegdheid aantonen” te vervangen door “in geval van onbekwaamheid, de gegevens over de onbekwaamheid van de persoon en de naam van de persoon die de gebruiker kan vertegenwoordigen”.
Bewaartermijnen
Er zijn sterke verschillen in de bewaartermijn van verschillende soorten persoonsgegevens in het ontwerpdecreet. Het is niet duidelijk in welke mate de Vlaamse overheid deze termijnen (in het verleden) zelf heeft gekozen, of ze gebaseerd zijn op bepaalde regelgeving, of dat ze zijn afgestemd op bijvoorbeeld bestaande federale regelgeving.
De Raad vraagt in elk geval om waakzaam te zijn voor situaties waarin organisaties die federale en Vlaamse gegevens bewaren, andere principes en bewaartermijnen moeten gaan toepassen voor soortgelijke gegevens. Dit kan operationeel en IT-matig immers voor problemen zorgen.