Wijziging KB medisch getuigschrift personeel politiediensten
Het staatsblad van 24 juli maakt het Koninklijk Besluit (KB) van 2 juli 2025 ‘ tot wijziging van het RPPol betreffende het medisch getuigschrift’ bekend. Het KB wijzigt enkele bepalingen in het KB van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol) en voegt er een bepaling aan toe in verband met de verwerking van onder meer medische persoonsgegevens , namelijk artikel XV.I.1.
Herman Nys, em. prof. medisch recht KU Leuven, ex-voorzitter VITAZ

Categorieën van te verwerken persoonsgegevens Artikel XV.I.1.§ 1 bepaalt de categorieën van gegevens die worden verwerkt in het raam van de artikelen X.II.1, 1°, X.II.3, tweede lid, en X.II.4:
1° naam en voornaam van het personeelslid;
2° identificatienummer van de Sociale Zekerheid;
3° begin- en einddatum van de volledige arbeidsongeschiktheid;
4° één van de volgende redenen van de volledige arbeidsongeschiktheid: a) ziekte; b) ziekte te wijten aan de zwangerschap; a) arbeidsongeval; c) beroepsziekte; b) privé-ongeval te wijten aan een derde;
5° naam, voornaam, RIZIV-nummer en handtekening van de arts;
6° opsteldatum van het medisch getuigschrift;
7° verblijfsadres(sen) indien afwijkend van het domicilieadres;
8° in voorkomend geval, telefoon- en/of gsm-nummer van het personeelslid;
9° in voorkomend geval, de datum van het arbeidsongeval;
10° in voorkomend geval, de datum van de aanvraag van de beroepsziekte;
11° in voorkomend geval, de datum van het privé-ongeval te wijten aan een derde;
12° in voorkomend geval, het verbod tot het verlaten van de woning;
13° in voorkomend geval, herval;
14° in voorkomend geval, verlenging.
Doel van de gegevensverwerking
Volgens artikel XV.I.1.§ 3 is het doel van de gegevensverwerking, de medische dienst van de federale politie in staat te stellen voldoende informatie te verzamelen voor:
1° de patiëntenzorg;
2° de patiëntenadministratie;
3° de organisatie van de medische controle van het volledig arbeidsongeschikte personeelslid;
4° de patiëntenregistratie;
5° het epidemiologisch onderzoek;
6° de evaluatie van de zorg;
7° het wetenschappelijk onderzoek;
8° het statistisch onderzoek;
9° de opvolging van het absenteïsme van de personeelsleden van de geïntegreerde politie;
10° de opvolging van de statistieken in het raam van het absenteïsme;
11° het dossierbeheer van arbeidsongevallen en beroepsziekten;
12° het dossierbeheer van de verschijning voor de commissie voor geschiktheid van het personeel van de politiediensten en, in voorkomend geval, de verschijning voor de commissie van beroep voor geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Toegang tot de persoonsgegevens en wissen van de gegevens
Volgens artikel XV.I.1 § 4 hebben de personeelsleden van de medische dienst van de federale politie binnen het kader van hun respectievelijke opdrachten toegang tot de persoonsgegevens die geregistreerd zijn in het raam van de artikelen X.II.1, 1°, X.II.3, tweede lid, en X.II.4. Volgens § 5 worden de persoonsgegevens die geregistreerd zijn in het raam van de artikelen X.II.1, 1°, X.II.3, tweede lid, en X.II.4 door de medische dienst van de federale politie gewist na het verstrijken van een termijn van tien jaar na het overlijden van de persoon op wie ze betrekking hebben. Indien een rechtsvordering is ingesteld, wordt deze termijn verlengd tot op het ogenblik waarop een beslissing in kracht van gewijsde omtrent deze vordering werd getroffen.