Een afspraak op de spoed
Het klinkt vreemd, maar sinds 13 oktober kan een patiënt een afspraak maken op de dienst spoedgevallen van ZAS Middelheim. Het proefproject Spoed op Afspraak wil patiënten met niet-levensbedreigende en laagcomplexe medische problemen minder lang laten wachten in het ziekenhuis.
Patiënten die zich aanbieden op de dienst spoedgevallen van een ziekenhuis moeten daar soms lang wachten alvorens ze verder worden geholpen. Het zorgt voor veel frustratie, in sommige gevallen voor verbaal of fysiek geweld. Het proefproject Spoed op Afspraak in ZAS Middelheim moet daar verandering in brengen. Naar schatting dertig procent van de patiënten die zich op de spoed aanmelden, heeft een laagcomplex medisch probleem dat niet levensbedreigend is en dus perfect op afspraak kan worden behandeld.
Patiënten die een afspraak maken, zullen op het tijdstip van de afspraak sneller worden geholpen en hoeven daardoor minder lang te wachten in het ziekenhuis. Ze worden er behandeld door een apart medisch en verpleegkundig team en komen niet terecht in de stroom van patiënten die wel een dringend en/of levensbedreigend probleem hebben. Het project – een primeur voor ons land – wordt momenteel alleen geïmplementeerd in ZAS Middelheim en niet op de andere campussen van het Antwerpse ziekenhuis. In een eerste fase is er plaats voor twintig afspraken per dag.
“Door laagcomplexe, niet-levensbedreigende zorgvragen te spreiden via een afspraakmoment, kunnen we onze capaciteit beter benutten. Op deze manier reduceren we de gemiddelde wachttijd van 140 minuten naar maximaal 60 minuten. Dit leidt tot meer tevreden patiënten, betere zorg en minder stress bij de zorgverleners”, zegt dr. Hannelore Raemen, diensthoofd spoedgevallen ZAS Middelheim.
