Artsenkrant

Wat is het nut van leren?

Geneeskundestudies in tijden van AI

Op donderdag 23 oktober organiseerde de Académie de Médecine een symposium over geneeskundestudies vandaag en in de toekomst. Universiteiten worden uitgedaagd door nieuwe technologieën, waaronder artificiële intelligentie.

Prof. dr. Françoise Smets, rector van de UCL, arts en voormalig decaan van de Faculteit Geneeskunde, opende het symposium met het inzicht dat professoren in de nabije toekomst heel wat werk voor de boeg hebben als ze de interesse van millennials willen wekken.

In tijden waarin politici de revolutie van artificiële intelligentie volledig lijken te negeren, heeft de Académie de Médecine, waarvan soms ten onrechte wordt gezegd dat ze niet bij de tijd is, het thema volledig geïntegreerd in haar discussies over geneeskundestudies van de toekomst. Deze discussies vonden gisteren, 23 oktober, plaats.

En met reden: geneeskundestudies behoren tot de langste universitaire opleidingen. Studenten die vandaag aan hun eerste jaar beginnen, zullen op zijn vroegst na 9 of 13 jaar afstuderen, afhankelijk van hun specialisatie. Tegen dan kan onze maatschappij volledig veranderd zijn. Sommige AI-goeroes voorspellen dat we over 24 maanden al vervangen zullen zijn door machines!

Dr. Laurent Alexandre heeft daarover een essay gepubliceerd met de titel: "Ne faites plus d'études!/Apprendre autrement à l'heure de l'AI". Op sommige universiteiten worden al AI-assistenten geïntroduceerd om docenten en studenten te ondersteunen. Zeker in tijden van AI vragen sommige jonge studenten zich af: wat is het nut van leren?

Hoe kunnen we studenten naar collegezalen krijgen in dit tijdperk van nieuwe technologieën?

Françoise Smets is zich bewust, zelfs zonder AI, van de moeilijkheid om studenten naar de auditoria te lokken - in concurrentie met lesopnames, studentencursussen van variabele kwaliteit, video's die studenten ter plaatse zelf maken. Sommigen van hen zitten altijd op de eerste rij, anderen zie je nooit.

Maar in de huidige context moeten docenten die het gevoel geven dat ze lesgeven om puur financiële redenen en geen enkele pedagogische vaardigheid in de praktijk brengen, oppassen.

Nieuwe technologieën maken daarentegen ook het wijdverspreide gebruik van gevalideerde patiëntendossiers, de uitwisseling van hoogwaardige medische gegevens en een grotere patiëntenparticipatie mogelijk. De wereld van morgen moet ongetwijfeld de vier P's kunnen versterken: predictieve, preventieve, persoonlijke en participatieve geneeskunde.

In een tijd waarin huisartsen de minste concurrentie zullen ondervinden van robotisering, moeten we voor eens en altijd ophouden met het devalueren van dit specialisme, zei Dr. Smets.

Een beter gezondheidszorgbeleid

Dominique Van Pee, eredecaan van de faculteit Geneeskunde aan de UCLouvain, richtte zich op het curriculum van morgen voor geneeskundestudies, opnieuw met het oog op nieuwe technologieën en AI. Welke bijdrage zullen zij leveren, gezien het feit dat 80% van de gezondheidsdeterminanten wordt beïnvloed door omgevingsfactoren?

Het is duidelijk dat diagnostische vaardigheden een prioriteit zijn, maar aangezien 20-25% van de aanvullende onderzoeken onnodig is en een vergelijkbaar percentage antibiotica verkeerd wordt voorgeschreven, kan AI ongetwijfeld bijdragen aan een beter gezondheidszorgbeleid.

Voor welke uitdagingen staan artsen in 2035? Vanaf nu kunnen fysiotherapeuten voorschrijven, gespecialiseerde verpleegkundigen basisconsulten uitvoeren. China opent ziekenhuizen zonder artsen of verpleegkundigen (hoewel ze virtueel aanwezig zullen zijn) en de NHS zal 10.000 virtuele bedden hebben.

Nu we overgaan van het kennistijdperk naar het vaardigheidstijdperk, zullen hoorcolleges en "puur overdrachtelijke" cursussen worden afgeschaft. Wat de student nodig heeft, is complexe kennis die afkomstig is uit een verscheidenheid aan interne en externe bronnen.

Het curriculum zal zelfs moeten evolueren om gelijke tred te houden met de explosie van AI en de technologische vooruitgang. Studenten die kennis reproduceren op multiplechoice-examens, behoren tot het verleden...

Meer informatie in onze volgende digitale en papieren edities.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium lid en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkdigitale toegang tot de gedrukte magazines
  • checkdigitale toegang tot Artsenkrant, De Apotheker en AK Hospitals
  • checkgevarieerd nieuwsaanbod met actualiteit, opinie, analyse, medisch nieuws & praktijk
  • checkdagelijkse newsletter met nieuws uit de medische sector
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Nicolas de Pape24 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
22 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine