Agressief rijgedrag bij 38% van de incidenten
Helft ongevallen met voetgangers gebeurt niet tijdens oversteken
Naar links kijken, naar rechts en nog eens naar links: die routine krijgen kinderen aangeleerd om veilig een straat over te steken. De helft van de ongevallen met voetgangers gebeurt echter niet bij het oversteken, leert een nieuwe studie van Vias institute.
Vias institute wou nagaan wat de oorzaken zijn van (bijna)-ongevallen met voetgangers. Het veiligheidsinstituut verzamelde 515 getuigenissen van voetgangers en bestuurders die in het voorbije jaar betrokken waren in een ongeval of bijna-ongeval met een voetganger.
Hoewel kinderen (terecht) wordt ingeprent dat ze voorzichtig moeten zijn bij het oversteken, gebeurt de helft van de ongevallen met de voetganger niet tijdens het oversteken, maar terwijl de voetganger langs de openbare weg liep (op het trottoir of fietspad) of zich in een voetgangerszone bevond.
Eén op de vijf incidenten tussen een voetganger en een fietser vindt plaats in een voetgangerszone; voor incidenten met een gebruiker van een elektrische step is dat zelfs twee op de vijf. In voetgangerszones is gemotoriseerd verkeer beperkt, bijvoorbeeld tot hulpdiensten, of verboden, tenzij toegelaten door aanduiding op het verkeersbord. De voertuigen die er wel mogen rijden, inclusief fietsen en steps, mogen niet sneller dan stapvoets rijden.
Afleiding speelt grote rol
Afleiding en onoplettendheid spelen een belangrijke rol in (bijna)-ongevallen met voetgangers, dit zowel van de kant van bestuurders als de voetgangers. In 9% van alle incidenten is de afleiding te wijten aan de smartphone, maar in totaal speelt bij 29% van alle incidenten een vorm van onoplettendheid een rol.
Onoplettendheid gaat dus ook over bestuurders die de focus niet op de weg gericht hebben of over voetgangers die afgeleid zijn omdat ze met andere voetgangers in gesprek zijn.
Agressief rijgedrag wordt bij 38% van de incidenten gemeld als een van de oorzaken bij bestuurders. Overdreven snelheid is daarbij vaak in het spel.
Het niet-respecteren van de voorrangsregels wordt daarnaast in 19% van alle incidenten gemeld. Dat kan komen omdat de regels niet voldoende gekend zijn, maar evenzeer omdat de regel niet correct wordt toegepast.
Jongeren onder 17 jaar (24%) en senioren boven de 65 jaar (17%) zijn het vaakst betrokken bij voetgangersongevallen.
Aanbevelingen
Vias wijst erop dat het naleven van de maximumsnelheden of in sommige gevallen aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden door alle bestuurders (zowel gemotoriseerd als niet-gemotoriseerd) de veiligheid zal vergroten. Net zoals het respecteren van de voorrangsregels aan oversteekplaatsen.
Voor alle weggebruikers geldt dat wanneer ze zich op de openbare weg begeven hun aandacht op het verkeer moet gericht zijn, zegt Vias. De studie duidt ook aan hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor de inrichting van de openbare ruimte, zeker in voetgangerszones. Daar kan de aanwezigheid van e-steps en fietsen een probleem vormen voor de veiligheid van de voetgangers.
De resultaten van deze studie werden voorgesteld op een wetenschappelijk symposium in UZ Brussel.