Xpeng is hier om te blijven
Chinese automerken hebben in eigen land de Duitse premiummerken een halt toegeroepen. Buiten China zijn ze in opmars met modellen die goedkoper en vaak beter zijn dan die van de Europese merken. Xpeng is één van hen: jong, talentrijk en ambitieus.
De autowereld is de voorbije vijf jaar meer veranderd dan de voorbije vijftig jaar. De transitie van thermische naar elektromotoren heeft de machtsverhoudingen binnen de sector overhoop gehaald. De snelheid waarmee de Chinese automerken hun technologische achterstand in een voorsprong hebben omgebogen, wekt verbazing maar betekent weinig goeds voor de Europese constructeurs. Voor het eerst in de geschiedenis lopen zij niet meer voorop op het vlak van technologische innovatie maar moeten zij hun meerdere erkennen in een aantal Aziatische, lees Chinese merken.
Anno 2025 is driekwart van de onderdelen in Europese auto’s Made in China en controleren Chinese bedrijven de zogenaamde zeldzame aardmetalen. De Chinezen beschikken zowel over de knowhow als over de grondstoffen om de batterijen voor e-auto’s te produceren.
China-speed
Dat Europa nog niet overspoeld wordt met goedkope Chinese e-auto’s, heeft vooral te maken met de wereldwijde labiele geopolitieke situatie en de handelsoorlog tussen de VS, China en Europa. Maar uitstel is geen afstel. Alle Chinese merken kampen met overcapaciteit en zijn op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Om in Europa voet aan de grond te krijgen verkopen zij desnoods onder de kostprijs, ook al graven ze op die manier hun eigen graf.
De merken die zullen overleven, wacht een grote toekomst. Hun nieuwste generatie modellen is state of the art op het vlak van aandrijving en digitalisering, ziet er goed uit en is veel goedkoper dan vergelijkbare modellen van Europese constructeurs.
Beloftevolle start-up
Vergeleken met hun Europese collega’s zijn de Chinese constructeurs nog jonkies. Xpeng bijvoorbeeld bestaat pas sinds 2014. De eerste Xpeng G3 rolde in 2019 van de band. In datzelfde jaar debuteerde ook de Xpeng 7. Inmiddels zijn ook de Xpeng G9 en G6 op de markt. Beide modellen zijn uitgerust met een LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat). Dat type is goedkoper en bedrijfszekerder dan een lithium-ionbatterij en maakt geen gebruik van de conflictgrondstof kobalt.
Een en ander is niet onopgemerkt gebleven. In 2023 heeft de Volkswagen Group een samenwerkingsakkoord afgesloten met Xpeng voor de ontwikkeling en productie van VW-modellen voor de Chinese markt. Blijkt dat de Xpeng-ingenieurs die klus goedkoper en de helft sneller klaren.
De nieuwste generatie modellen is state of the art op het vlak van aandrijving en digitalisering en is veel goedkoper dan vergelijkbare modellen van Europese constructeurs
Aangename kennismaking
Xpeng is sinds vorig jaar ook in ons land op de markt. Het merk beschikt met de G6 en G9 over twee SUV-modellen die het verschil kunnen maken. De G9 AWD Perfomance met 575 pk is zonder meer de beste Chinees waarmee ik dit jaar heb gereden: een vliegend tapijt op wielen. De krachtpatser van 4,9 m bij 1,9 m is uitgerust met een LFP-batterij met een capaciteit van 93,4 kWh die op 800 volt draait en ook nog eens supersnel oplaadt: van tien tot tachtig procent in twaalf minuten!
De G9 focust op comfort en luxe en die elementen vind je overvloedig terug in de vorm van royaal veel hoofd-, been- en kofferruimte (660 l.), uitstekende stoelen met verwarmings-, ventilatie- én massagefunctie. De kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking is top. Qua verbruik (18,6 kWh) behoort hij bij de beste van de klas.
Kwaliteit heeft een prijs maar in het geval van de G9 AWD Performance (72.600 euro) en G9 Standard Range (57.990 euro) blijft die bescheiden.
De G6 is een maatje kleiner dan de G9, maar biedt voldoende zit- en kofferruimte voor vijf volwassenen. De interieuraankleding en het rij- en veercomfort evenaren het hoge niveau van de Duitse premiummerken, ondanks een prijsverschil van zo’n 20.000 euro.
De sportieve rijbelevenis van de elektrische modellen van de Duitse merken biedt de G6 niet, maar het reëel verbruik van 17 kWh is wel voorbeeldig. De Xpeng G6 en G9 rollen in het Oostenrijkse Graz van de band wat hun ecologische footprint ten goede komt. Xpeng is gekomen om te blijven.
Zomerbanden in de winter is vragen om problemen
Van 1 november tot 31 maart zijn winter- of vierseizoenenbanden in de Alpenlanden verplicht. In België bestaat zo'n verplichting niet, maar het verdient niettemin aanbeveling om op zijn minst met vierseizoensbanden te rijden.
Er gaat nog altijd niks boven een goede zomerband voor de maanden zonder vrieskou en sneeuw en een goede winterband voor de maanden met. Dat bewijzen de resultaten van zowat alle bandentests. Maar niet iedereen is bereid te betalen voor twee sets banden en velgen en sommigen kijken op tegen de halfjaarlijkse bandenwissel.
Daar komt bij dat de kans op sneeuw in Vlaanderen kleiner wordt. Met die kanttekening dat één dag sneeuw volstaat om ongewild in de gracht te belanden. Vriestemperaturen en ijzel daarentegen komen hier wel geregeld voor. En daarvoor zijn zomerbanden ongeschikt: door de lage temperaturen wordt het rubber hard en verliest het zijn soepelheid en dus ook zijn grip op asfalt of beton.
De specifieke samenstelling van een winter- of vierseizoenenband voorkomt dat rubber hard wordt bij temperaturen van 7° Celsius en lager. Een winter- en vierseizoenenband heeft bovendien andere profielblokken en meer lamellen dan een zomerband. Het 'klauweffect' dat daardoor ontstaat, zorgt voor een betere grip en verkleint het risico op een ongecontroleerde slip. Met name voor SUV’s en zware elektrische auto’s met een groot vermogen en hoog koppel zijn winter- of vierseizoenenbanden daarom een must, ook in ons land.
Om de halfjaarlijkse bandenwissel te vermijden, raden leasemaatschappijen hun klanten steeds vaker aan om over te schakelen op vierseizoensbanden. Dat bespaart tijd en geld; en de nieuwe generatie all seasons biedt inderdaad een valabel alternatief. De meest recente bandentests tonen aan dat een goede vierseizoenenband de prestaties van een winterband in winterse omstandigheden benadert. Gecertificeerde winterbanden herken je aan het symbool van een berg met drie toppen met een sneeuwvlok.